Rubikova kocka, zoznámte sa

Rubikova kocka je najslávnejší hlavolam na svete. Milióny ľudí si lámalo hlavu nad jeho vyriešením v 70. a 80. rokoch minulého storočia. Mechanický hlavolam, ktorý v roku 1974 vynašiel maďarský sochár a architekt Ernő Rubik, sa skladá z menších rôznofarebných kociek, štandardne ich má 3×3×3. Pohyblivý mechanizmus umožňuje ľubovoľnú vrstvu 9 kociek otočiť o 90° v ľubovoľnom z troch smerov XYZ. Každá stena kocky 3x3 má jednu farbu, celkom šesť. Úlohou je po zamiešaní jednotlivých kociek poskladať kocku do pôvodného stavu podľa farieb.

Rubikova kocka

Zoznámte sa s Rubikovou kockou

Ernő Rubik, maďarský sochár a profesor architektúry, dúfal, že vytvorí niečo, čo by mu pomohlo pochopiť, ako by štruktúra pozostávajúca z viacerých častí mohla tieto časti presunúť bez zničenia mechanizmu. Až keď pomiešal kúsky a musel to opraviť, objavil jeho potenciálne využitie ako 3-D hlavolam.

Prvé kocky boli uvedené do obchodov s hračkami v Budapešti v roku 1977 známe ako magická kocka. Neskôr hračku odkúpila americká hračkárska spoločnosť Ideal Toys. V roku 1980 nazvali hračku Rubikova kocka na počesť tvorcu a hračka sa v nasledujúcom desaťročí stala veľmi populárnou. Popularita hlavolamu začala upadať na prelome storočí, ale vďaka ľudnatým krajinám ako Čína, Rusko, sa udržala vo výrobe dodnes.

Rubikova kocka sa opäť stala populárnou v 21. storočí, čiastočne vďaka vytvoreniu Svetovej asociácie kociek v roku 2003. Speedcubing bol medzi nadšencami Rubikových kociek vždy populárny, ale vytvorenie tejto organizácie pomohlo prinútiť fanúšikov, aby sa ich techniky riešenia stali ešte rýchlejšími. V súčasnosti drží svetový rekord v riešení jednej kocky iba za 3,47 sekundy Číňan Yusheng Du.

 

Označenie vrstiev, rotácia

Predtým, ako sa vôbec začnete pokúšať dodržiavať početné stratégie riešenia, oboznámte sa so slovnou terminológiou. To vám uľahčí sledovanie mätúcich algoritmov a permutácií Rubikovej kocky, ktoré musíte použiť na jej vyriešenie.

Označenie strán

Kocka má tri vrstvy
  1. spodná
  2. stredná
  3. vrchná

OZNAČENiE STRÁN - R-right, L-left, U-up, D-down, F-front, B-back, M-middle.
OTÁČANiE KOCKOU - v smere hodinových ručičiek - R L U D F B
OTÁČANiE KOCKOU - proti smeru hodinov. ručičiek - R' L' U' D' F' B'

M E S

OSTATNÉ STRANY - M-middle, E-equator, S-side.
M sa točí v zmysle L
E sa točí podľa D
S sa točí spolu s F

Algoritmus Rubikovej kocky je operácia alebo séria rotácií, ktorá preorientuje prvky (bloky) na požadovaný výsledok. Zvyčajne sa píšu s veľkým písmenom označujúcim vrstvu, ktorá by sa mala otočiť, označenie s malým písmenom (i) alebo apostrofom (') sa používa, ak by sa malo otáčať proti smeru hodinových ručičiek, a číslom 2, ak by sa malo otáčať dvakrát.

 

Farby Rubikovej kocky

Rubikova kocka má 6 farieb: biela, žltá, oranžová, červená, zelená, modrá.

Farby

Farby môžeme zoradiť do troch protiľahlých párov:
  biela - žltá
  oranžová - červená
  zelená - modrá

Zaužívaná orientácia kocky pri skladaní
  hore: žltá
  dole: biela

 

Prvky Rubikovej kocky

Rubikova kocka 3x3 sa skladá z 26 kociek, ktoré označujeme

kocky

  stredy 6x
  hrany 12x
  rohy 8x



Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

2. Vytvorenie bieleho kríža

5. Vytvorenie žltého kríža

6. Posunutie bočných plôch kríža k zodpovedajúcim stranám